Αστρονόμοι ταυτοποίησαν σπείρες αερίου ως “φυτώριο” δίδυμου άστρου

Από στις 10 Δεκεμβρίου 2014

Αστρονόμοι με επικεφαλής τον Shigehisa Τακάκουα, Αναπληρωτή Επιστημονικό Συνεργάτη στο Ινστιτούτο Αστρονομίας και Αστροφυσικής της Κινεζικής Ακαδημίας (ASIAA), βρήκαν σπειροειδείς βραχίονες μοριακού αερίου και σκόνης γύρω από βρέφος-δίδυμο άστρων, ένα ζεύγος πρωτοάστρων.

Για την παρατήρηση του «βρέφους» δίδυμου άστρου, L1551 NE, που βρίσκεται στον αστερισμό του Ταύρου, η ερευνητική ομάδα χρησιμοποίησε το τηλεσκόπιο ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array). Το εύρημα είναι ένα συστατικό αέριο που συνδέεται με κάθε ένα από τα άστρα και ένα δίσκο γύρω από δύο άστρα, ένα περιβάλλοντα το δίδυμο άστρο δίσκο, ακτίνας 300 Αστρονομικών Μονάδων.

Για να κατανοήσει αυτά τα χαρακτηριστικά, που εντοπίστηκαν πρόσφατα, η ερευνητική ομάδα κατασκεύασε ένα θεωρητικό μοντέλο του διπλού σχηματισμού L1551 ΝΕ χρησιμοποιώντας τον υπερυπολογιστή ATERUI, στο Εθνικό Αστρονομικό Παρατηρητήριο της Ιαπωνίας (NAOJ).

Σύγκριση των δίσκων στην προσομοίωση και παρατήρηση. Δεξιά εμφανίζεται η εικόνα της προσωμοίωσης του δίσκου με τον υπερυπολογιστή ATERUI, και αριστερά εμφανίζεται η πραγματική εικόνα από το ALMA.

Σύγκριση των δίσκων στην προσομοίωση και παρατήρηση. Δεξιά εμφανίζεται η εικόνα της προσομοίωσης του δίσκου με τον υπερυπολογιστή ATERUI, και αριστερά εμφανίζεται η πραγματική εικόνα από το ALMA.

Η ερευνητική ομάδα συγκρίνοντας τις κινήσεις του αερίου γύρω από τα δίδυμα βρέφη-άστρα που παρατηρήθηκαν και αυτές των προσομοιώσεων, εντόπισε ταχύτερες περιστροφικές κινήσεις στους σπειροειδείς βραχίονες και αργές περιστροφικές κινήσεις στην περιοχή μεταξύ των βραχιόνων.

Οι περιοχές μεταξύ των βραχιόνων παρουσιάζουν επίσης μια κίνηση πτώσης του αερίου προς το κέντρο του βρέφους-δίδυμου άστρου. Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το βρέφος-δίδυμο άστρο «ταρακουνάει» τον δίσκο που το περιβάλλει και έτσι προκαλεί την πτωτική κίνηση του αερίου που τροφοδοτεί με υλικά το βρέφος-δίδυμο.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στις 20 Νοεμβρίου στο «The Astrophysical Journal», με τίτλο: Takakuwa et al. “Angular Momentum Exchange by Gravitational Torques and Infall in the Circumbinary Disk of the Protostellar System L1551 NE”.