Επιλεγμένα

Το άρωμα του καφέ φαίνεται – σύμφωνα με έρευνα – ότι ενισχύει και την απόδοση στα μαθηματικά

Από στις 18 Ιουλίου 2018

Η κατανάλωση καφέ μοιάζει να έχει πολλά καλά. Πέρα από την φυσική ενίσχυση όσων τον καταναλώνουν, ο καφές μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο της καρδιοπάθειας, του διαβήτη και της άνοιας. Ο καφές ακόμη μας βοηθάει να ζούμε περισσότερο. Τώρα, υπάρχουν περισσότερα καλά νέα: έρευνα στο Ινστιτούτου Τεχνολογίας Stevens αποκαλύπτει ότι και μόνο το άρωμα του καφέ μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να αποδώσουν καλύτερα στο αναλυτικό μέρος του GMAT (Graduate Management Aptitude Test), ένα προσαρμοσμένο σε υπολογιστή τεστ που απαιτείται από πολλές επιχειρηματικές σχολές.

Η έρευνα έγινε υπό την ηγεσία της Adriana Madzharov, καθηγήτριας στη Stevens School of Business και όχι μόνο επισήμανε την κρυμμένη δύναμη του αρώματος και την γνωστική ώθηση που μπορεί να παρέχει σε αναλυτικές εργασίες, αλλά επίσης την προσδοκία ότι οι σπουδαστές θα αποδώσουν καλύτερα σε αυτές τις εργασίες. Η εργασία της Madzharov, σε συνεργασία με συναδέλφους της στο Πανεπιστήμιο Temple και στο Κολέγιο Bernard M. Baruch, δημοσιεύθηκε (23 Απριλίου 2018) στο Journal of Environmental Psychology.

«Δεν είναι μόνο που το όμοιο με του καφέ άρωμα βοήθησε τους ανθρώπους να αποδώσουν καλύτερα σε αναλυτικές εργασίες, οι οποίες τους ήταν ήδη ενδιαφέρουσες», αναφέρει η Madzharov στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου, «αλλά θεώρησαν ότι θα το έκαναν καλύτερα και δείξαμε ότι αυτή η προσδοκία ήταν εν μέρει υπεύθυνη για τις βελτιωμένες επιδόσεις τους». Εν συντομία: μυρίζοντας ένα άρωμα όμοιο με του καφέ, που δεν είχε καφεΐνη, έχει ένα αποτέλεσμα όμοιο με αυτό της κατανάλωσης του καφέ, υποδηλώνοντας ένα φαινόμενο placebo του αρώματος του καφέ.

Ας δούμε μερικά στοιχεία της έρευνας της Madzharov και της ομάδας της: Χορηγήθηκε ένα τεστ άλγεβρας GMAT 10 ερωτήσεων σε εργαστήριο υπολογιστών σε περίπου 100 προπτυχιακούς σπουδαστές, χωρισμένους σε δυο ομάδες. Η μια ομάδα έκανε το τεστ σε ένα περιβάλλον με άρωμα όμοιο με του καφέ, ενώ η ομάδα ελέγχου έκανε το ίδιο τεστ – αλλά σε ένα δωμάτιο χωρίς άρωμα. Αυτό που αποκάλυψαν τα αποτελέσματα και η σύγκρισή τους είναι ότι η ομάδα που έκανε το τεστ στην αίθουσα που μύριζε καφές πέτυχε στατιστικά σημαντικά υψηλότερη βαθμολογία στο τεστ. Φυσικά το αποτέλεσμα δημιούργησε – όπως συνήθως συμβαίνει – νέα ερωτήματα και η ερευνητική ομάδα ήθελε να μάθει περισσότερα. Θα μπορούσε η ενίσχυση της ευφυΐας της πρώτης ομάδας να εξηγηθεί, εν μέρει, από μια προσδοκία ότι το άρωμα του καφέ θα αύξανε την εγρήγορση και κατά συνέπεια θα βελτίωνε την απόδοση;

Όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, η ερευνητική ομάδα σχεδίασε μια επαναληπτική (follow-up) έρευνα, που διεξήχθη μεταξύ περισσοτέρων από 200 νέων συμμετεχόντων ρωτώντας τους για τις απόψεις τους επάνω στα διάφορα αρώματα και τις επιδράσεις τους, που αντιλήφθηκαν να έχουν, στην ανθρώπινη απόδοση. Οι συμμετέχοντες πίστευαν ότι θα αισθάνονταν περισσότερο σε εγρήγορση και πιο ενεργητικοί στην παρουσία αρώματος του καφέ, σε αντιπαράθεση με ένα άρωμα λουλουδιού ή την έλλειψη αρώματος και αυτή η έκθεση στο άρωμα του καφέ θα αύξανε την απόδοσή τους σε νοητικές εργασίες. Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι οι προσδοκίες σχετικά με την απόδοση μπορούν να εξηγηθούν από πεποιθήσεις ότι το άρωμα του καφέ και μόνο θέτει τους ανθρώπους σε εγρήγορση και τους κάνει πιο ενεργητικούς.

Η Madzharov αναζητά να εξερευνήσει αν αρώματα όπως του καφέ μπορούν να έχουν παρόμοιο φαινόμενο placebo σε άλλους τύπους αποδόσεων, όπως στην κατανόηση κειμένου. Η ίδια αναφέρει επίσης ότι το εύρημα – ότι άρωμα όμοιο με του καφέ δρα ως φαινόμενο placebo για την απόδοση αναλυτικών συλλογισμών – έχει πολλές πρακτικές εφαρμογές, περιλαμβανομένων πολλών για την περιοχή των επιχειρήσεων. «Η όσφρηση είναι μια από τις πλέον ισχυρές αισθήσεις», αναφέρει η Madzharov. «Εργοδότες, αρχιτέκτονες, κατασκευαστές κτιρίων και άλλοι, μπορούν να χρησιμοποιούν διακριτικά αρώματα για να βοηθήσουν να διαμορφωθεί η εμπειρία των εργαζομένων με τα περιβάλλοντά τους. Είναι μια περιοχή με μεγάλο ενδιαφέρον και δυναμική».

Πηγή: Stevens Institute of Technology

Περισσότερα στη δημοσίευση: The impact of coffee-like scent on expectations and performance. Journal of Environmental Psychology.

Egno Editorial

Egno Editorial

Το Editorial Team του egno. Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω της φόρμας επικοινωνίας.