Podcast: Συζήτηση με τον καθηγητή Νικόλαο Στεργιούλα με αφορμή το σημαντικό εύρημα της εργασίας του για τα άστρα νετρονίων

Από στις 23 Ιουλίου 2018

Το egno.gr συζητά με τον Νίκο Στεργιούλα, Καθηγητή του Τομέα Αστροφυσικής Αστρονομίας και Μηχανικής του Τμήματος Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ. Αφορμή η τελευταία δημοσιευμένη εργασία, στο Physical Review Letters – ένα από τα σημαντικότερα έγκριτα επιστημονικά περιοδικά. Στο πλαίσιο της εργασίας αυτής, για πρώτη φορά, προβλέπεται η εμφάνιση θερμικών ασταθειών στο εσωτερικό ενός ζεύγους άστρων νετρονίων που συγχωνεύονται. Οι θερμικές αστάθειες γίνονται αιτία για διαταραχές της πυκνότητας της ύλης των άστρων, στοιχείο που προβλέπεται ότι προκαλεί νέα εκπομπή βαρυτικών κυμάτων, ορισμένης συχνότητας. Διαβάστε σχετικά με τη μελέτη στο egno.gr. Η συζήτηση οργανώνεται με βάση τη μεθοδολογία των προσομοιώσεων, την εκπομπή βαρυτικών κυμάτων που σχετίζονται με τη συγχώνευση δυο άστρων νετρονίων και την έννοια της υπέρπυκνης ύλης, αναζητώντας την αποκάλυψη των νέων προοπτικών σε αυτή την περιοχή της επιστημονικής έρευνας.

Ακούστε την συνέντευξη:

Ο Νικόλαος Στεργιούλας γεννήθηκε στο Gütersloh της Γερμανίας το 1967. Το 1982 έρχεται στην Ελλάδα και αποφοιτά από το Λύκειο το 1985. Φοιτά στο Φυσικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατά τη διάρκεια των σπουδών το ενδιαφέρον του στρέφεται στη Γενική Σχετικότητα. Μετά την αποφοίτηση, τον Ιούνιο του 1991, από το Τμήμα φυσικής του ΑΠΘ, γίνεται δεκτός στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου του Wisconsin-Milwaukee των ΗΠΑ για μεταπτυχιακές σπουδές τις οποίες ολοκληρώνει το 1993, ενώ τον Μάιο του 1996 λαμβάνει το Διδακτορικό του Δίπλωμα (επιβλέπων καθηγητής ο John Friedman). Επισκέπτης ερευνητής και μετά μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Ινστιτούτο Max-Planck για τη Βαρυτική Φυσική.

Τον Νοέμβριο του 1999 γίνεται λέκτορας στο Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ με αντικείμενο τη Θεωρία της Σχετικότητας, ενώ σήμερα είναι Καθηγητής στον Τομέα Αστροφυσικής Αστρονομίας και Μηχανικής του Τμήματος Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ, με την ερευνητική δραστηριότητα να επικεντρώνεται στη μελέτη πηγών βαρυτικής ακτινοβολίας και άλλων σχετικιστικών φαινομένων στην αστροφυσική. Μέλος συμβουλίων σημαντικών επιστημονικών ενώσεων, έχει περισσότερες από 130 δημοσιεύσεις οι οποίες έχουν δεχθεί περισσότερες από 4600 αναφορές. Συγγραφέας, μαζί με τον John L. Friedman, του νέου βιβλίου της ιδιαίτερα διακεκριμένης σειράς Cambridge Monographs on Mathematical Physics, «Rotating Relativistic Stars» και αυτή την περίοδο είναι associate editor για το περιοδικό «General Relativity and Gravitation» (Springer).

Πηγή: egno.gr