- Συνέντευξη: Ο ερευνητής Διονύσης Αντύπας με απλά λόγια μας μαθαίνει το χαλαρόνιο και τη σχέση του με την σκοτεινή ύλη
- ΝΕLIOTA: Το ερευνητικό πρόγραμμα παρακολούθησης εκλάμψεων λόγω προσκρούσεων παραγήινων αστεροειδών και μετεωροειδών στη Σελήνη
- Podcast: Συζήτηση με τον καθηγητή Νικόλαο Στεργιούλα με αφορμή το σημαντικό εύρημα της εργασίας του για τα άστρα νετρονίων
- Podcast: Ο Διονύσης Σιμόπουλος απαντά σε ερωτήματα για το σύμπαν και την έρευνα που σχετίζεται με αυτό
- Άρθρο με αφορμή το Nobel Φυσικής του 2017: Οι βηματισμοί της Επιστήμης και η πορεία προς τον εντοπισμό των βαρυτικών κυμάτων
- Συνέντευξη: Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με τα μάτια ενός νέου ερευνητή όπως ο κ. Μπάμπουλης (Μέρος 3)
- Συνέντευξη: Ο ερευνητής Νανοτεχνολογίας κ. Μπάμπουλης περιγράφει τη δομή των νέων 2D υλικών και τις εφαρμογές τους (Μέρος 2)
- Συνέντευξη: Συζητώντας με τον ερευνητή κ. Παντελή Μπάμπουλη για τα ενδιαφέροντα τεχνητά υλικά, γερμανένιο και πυριτένιο (Μέρος 1)
- podcast: Τι είναι τα Βαρυτικά Κύματα (Συνέντευξη με τον Ερωτόκριτο Κατσαβουνίδη, διευθυντή έρευνας στο ΜΙΤ)
- podcast: Αναζητώντας τα Βαρυτικά Κύματα (Συνέντευξη με τον Χρήστο Τσάγκα, Αναπληρωτή Καθηγητή του ΑΠΘ)
Συνέντευξη: Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με τα μάτια ενός νέου ερευνητή όπως ο κ. Μπάμπουλης (Μέρος 3)
Το τρίτο και τελευταίο μέρος της συνέντευξης με τον ερευνητή κ. Παντελή Μπάμπουλη αναφέρεται σε ζητήματα που αναφέρονται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και πάντα αξίζει να ζητάμε την άποψη των νέων για αυτό.
Το πρώτο μέρος (διαβάστε το) αναφέρεται στο θέμα της τελευταίας εργασίας της επιστημονικής ομάδας στην οποία συμμετέχει ο κ. Μπάμπουλης, ενώ το δεύτερο (διαβάστε το) αναφέρεται σε ζητήματα φυσικής των δισδιάστατων υλικών, όπως το γερμανένιο και πυριτένιο, άρα ζητήματα που ενδιαφέρουν περισσότερο όσους/ες ασχολούνται με την επιστήμη.
Το τρίτο μέρος αναφέρεται σε κάτι που πρέπει να ενδιαφέρει όλους/ες: το ελληνικό σχολείο. Φυσικά έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα οι απόψεις των νέων που αποφοιτούν από αυτό. Το egno.gr θα τις αναζητά και θα προσπαθεί να τις καταγράφει και να τις διαχέει ως πληροφορία στους αναγνώστες του.
ΚΑΖ. Ας αλλάξουμε για λίγο πεδίο ερωτήσεων. Ποια θεωρείτε ότι είναι η συμβολή του Ελληνικού σχολείου στην πορεία σας προς την σημερινή κατάσταση; Θα θέλατε να αξιολογήσετε την επίδραση των γνωστικών αντικειμένων που συναποτελούν τις Φυσικές Επιστήμες, αλλά και των Μαθηματικών που προσεγγίσατε στο Ελληνικό σχολείο, στην πορεία σας αυτή;
Π.Μ. Το Ελληνικό σχολείο με τα πλεονεκτήματά του αλλά και τα πολλά και πολύ σημαντικά μειονεκτήματα έπαιξε σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωσή μου ως άνθρωπο και ως επιστήμονα. Από μικρός έβρισκα πολύ ενδιαφέρον τα μαθήματα με γνωστικό αντικείμενο την φυσική και τα μαθηματικά. Πιστεύω πως οι δάσκαλοί μου, ειδικά του γυμνασίου, κατάφεραν να μου μεταφέρουν το κόσμο της φυσικής και των μαθηματικών με τον κατάλληλο τρόπο έτσι ώστε να μην χάσω αυτό το ενδιαφέρον.
ΚΑΖ. Ο τρόπος προσέγγισης των γνωστικών αντικειμένων που προαναφέρθηκαν, θεωρείτε πως σας βοήθησε; ήταν συμβατός με τον τρόπο που στο Πανεπιστήμιο (Ελληνικό και Ολλανδικό) έγινε η προσέγγιση των ίδιων γνωστικών αντικειμένων;
Π.Μ. Θεωρώ πως ο τρόπος προσέγγισης των γνωστικών αντικειμένων των φυσικών επιστημών και μαθηματικών κατά την διάρκεια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι προβληματικός. Ειδικά στις τάξεις του λυκείου. Από την εμπειρία μου, οι μαθητές βομβαρδίζονται με υπερβολική ύλη και σε πολλές περιπτώσεις παίζουν παθητικό ρόλο κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να οδηγούνται στην παπαγαλία και την μη κατανόηση του μαθήματος. Ο καθημερινός αριθμός ωρών διδασκαλίας είναι υπερβολικός και δεν βοηθάει την κατάσταση. Καθώς οι τελευταίες ώρες διδασκαλίας είναι για τους μαθητές στις περισσότερες περιπτώσεις αγγαρεία. Αυτό θα μπορούσε εύκολα να λυθεί με μείωση των ωρών διδασκαλίας και αύξηση του αριθμού των ημερών διδασκαλίας καθώς και μείωση της ύλης.
Η κατάργηση των φροντιστηρίων θα βοηθούσε ιδιαίτερα προς αυτό τον σκοπό (και με άλλα πολύ σημαντικά οφέλη). Το Ολλανδικό σχολείο/πανεπιστήμιο προωθεί ενεργητική εκπαίδευση, μέσω ομαδικών εργασιών, παρουσιάσεις θεμάτων που ενδιαφέρουν από τους μαθητές, λιγότερες εξετάσεις και περισσότερες εργασίες κριτικής σκέψεις. Όλα τα σχολεία διαθέτουν εργαστήρια (χημείας, φυσικής, βιολογίας κλπ). Επίσης διοργανώνουν συχνές εκπαιδευτικές εκδρομές σε πανεπιστήμια, ινστιτούτα, μουσεία κλπ.
ΚΑΖ. Πόσο εύκολη (ή δύσκολη) είναι η πορεία σας και γενικότερα η πορεία ενός ανθρώπου, κατά το μετασχηματισμό του από Μαθητή σε Επιστήμονα – Ερευνητή;
Π.Μ. Συγκριτικά με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες πιστεύω πως οι Έλληνες μαθητές έχουν δυσκολότερο δρόμο για το μετασχηματισμό τους σε επιστήμονες, ιδιαίτερα στην Ελλάδα της κρίσης. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη υποδομών και ο χαμηλός αριθμός επιχορηγήσεων και υποτροφιών. Αυτό δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στην έρευνα και ειδικά στην πορεία νέων επιστημών στο χώρο της επιστήμης, καθώς θα πρέπει να συναγωνιστούν/ανταγωνιστούν άλλους «πλούσιους» επιστήμονες και πανεπιστήμια. Ως αποτέλεσμα πολλοί Έλληνες μαθητές είτε εγκαταλείπουν το δρόμο της επιστήμης και έρευνας είτε μεταναστεύουν σε άλλες χώρες έτσι ώστε να μπορέσουν να ακολουθήσουν το όνειρο τους.
ΚΑΖ. Ποιο θα ήταν το μήνυμα που θα θέλατε να στείλετε σε ένα σημερινό μαθητή ή φοιτητή;
Π.Μ. Είστε το μέλλον και η ελπίδα της χώρας. Ακολουθήστε το όνειρό σας, και αν αγαπάτε αυτό που κάνετε θα τα καταφέρετε! Ελπίζω πως μπορείτε να ξεφύγετε από τα κατεστημένα των παλαιότερων γενιών έτσι ώστε όλοι μαζί να αλλάξουμε προς το καλύτερο την χώρα μας.
ΚΑΖ. Θα θέλατε να λέγατε κάτι – μετά την μέχρι τώρα εμπειρία σας – στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν τα γνωστικά αντικείμενα που προαναφέρθηκαν στα ελληνικά σχολεία και πανεπιστήμια;
Π.Μ. Αυτό που θα ήθελα να πω είναι να καθοδηγούν σωστά και χωρίς διακρίσεις. Να προσπαθήσουν να εξαλείψουν την παπαγαλία από τα σχολεία, μέσω ενεργητικής διδασκαλίας. Καθώς και να εστιάσουν ιδιαίτερα στον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών τους.
Ευχαριστούμε, ως egno.gr, τον κ. Μπάμπουλη για την ευγενική καλοσύνη να μας φωτίσει για μια περιοχή που θα παίξει σημαντικό ρόλο στην επιστήμη και τεχνολογία του αυριανού κόσμου μας.
Σύντομο βιογραφικό του Παντελή Μπάμπουλη
Κλείνοντας τη σειρά των συζητήσεων με τον ερευνητή κ. Παντελή Μπάμπουλη, αξίζει να αναφέρουμε ότι είναι απόφοιτος ενιαίου λυκείου της πόλης της Πάτρας, καθώς και του Πανεπιστημίου της, του Τμήματος Επιστήμης Υλικών. Τώρα βρίσκεται σε πλήρη απασχόληση ως Υποψήφιος Διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιου του Τβέντε, στην Ολλανδία, στο οποίο πήγε ως μεταπτυχιακός φοιτητής.
Τα τωρινά ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται τόσο με τη Φυσική σε μια διάσταση, όσο με τη Φυσική σε δυο διαστάσεις, όπου συμπεριλαμβάνονται η ανάπτυξη, η έρευνα και διαχείριση των ηλεκτρονικών ιδιοτήτων δισδιάστατων υλικών για τα οποία μας μίλησε στα δυο πρώτα μέρη της συνέντευξής του, καθώς και οι διεπαφές των 2D υλικών και των επιφανειών άλλων με το νερό (όσοι παρακολουθούν το egno.gr θα κατανοήσουν τη δυναμική αυτής της περιοχής έρευνας και το κέρδος που θα προκύψει).
Έχει πολλές δημοσιεύσεις σε μεγάλα και έγκυρα περιοδικά του χώρου και μια από αυτές παρουσιάστηκε στο egno.gr και έγινε αφορμή για τη συνέντευξη.
Πηγή: egno.gr