Εύρημα θα μπορούσε να ενισχύσει τις θεραπείες που σταματούν τα αυτοάνοσα νοσήματα

Από στις 14 Μαΐου 2015

Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ έχουν κάνει μια σημαντική ανακάλυψη σχετικά με ένα άνοσο κύτταρο το οποίο χρησιμοποιούνταν ήδη σε ανοσοθεραπεία για τη θεραπεία ασθενειών όπως ο διαβήτης τύπου Ι. Ο Dr Mark Travis και η ομάδα του στο Manchester Collaborative Centre for Inflammation Research μελέτησαν ένα σημαντικό κύτταρο που αποτρέπει τις επιβλαβείς ανοσολογικές αντιδράσεις. Η λεπτομερής έρευνά τους για το πώς τα ρυθμιστικά Τ-κύτταρα μπορούν να θεραπεύσουν φλεγμονώδη νόσο έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό Immunity.

Τα Τ-κύτταρα είναι σημαντικά για την καταπολέμηση της λοίμωξης, καθώς είναι κυρίως σχεδιασμένα για να δρουν εναντίον ξένων εισβολέων στο σώμα, όπως παθογόνα. Αλλά υπάρχουν κάποια Τ-κύτταρα που αντιδρούν και επιτίθενται στους ίδιους τους δικούς μας ιστούς, με αποτέλεσμα τα αυτοάνοσα νοσήματα, όπως ο διαβήτης τύπου Ι και η ρευματοειδής αρθρίτιδα. Τα ρυθμιστικά Τ-κύτταρα είναι ζωτικής σημασίας κύτταρα για τη διακοπή αυτών των επιβλαβών Τ-κυττάρων στο να προκληθεί η νόσος και ως εκ τούτου χρησιμοποιούνται ως πιθανές θεραπείες για την αντιμετώπιση αυτοάνοσων νοσημάτων. Οι ερευνητές του Μάντσεστερ έχουν εντοπίσει νέα κρίσιμα μόρια που επιτρέπουν ρυθμιστικά Τ-κύτταρα να λειτουργήσουν και να θεραπεύσουν ενεργή φλεγμονή κατά τη διάρκεια της ασθένειας.

Ο Dr Travis εξηγεί τη σημασία του έργου τους: «Τα ρυθμιστικά Τ-κύτταρα χρησιμοποιούνται ήδη σε κλινικές δοκιμές, όπου τα κύτταρα λαμβάνονται από τον ασθενή, πολλαπλασιάζονται και στη συνέχεια επιστρέφονται στον ασθενή για να καταστείλουν την ασθένειά τους. Με την κατανόηση των μηχανισμών που υπάρχουν πίσω από το πώς λειτουργούν τα ρυθμιστικά Τ- κύτταρα, θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε αυτές τις θεραπείες, που μπορεί να είναι δυνητικά χρήσιμες σε καταστάσεις που κυμαίνονται από το διαβήτη τύπου 1 στη σκλήρυνση κατά πλάκας, τη ρευματοειδή αρθρίτιδα και τη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου.

«Αυτή η γνώση είναι ζωτικής σημασίας όταν προσπαθούμε να κάνουμε ρυθμιστικά Τ-κύτταρα για θεραπεία», πρόσθεσε. «Γνωρίζοντας τη σημασία αυτής της διαδρομής, μπορούμε τώρα να εργαστούμε για να βελτιώσουμε την κατασταλτική φύση των ρυθμιστικών Τ-κυττάρων, να τα κάνουμε πιο αποτελεσματικά ως θεραπείες για τη νόσο». Και συνεχίζει: «Είναι συναρπαστικό το γεγονός ότι η απαλλαγή από ένα μόνο μόριο μπορεί να έχει μια τέτοια επίπτωση στην ικανότητα του σώματος να καταπολεμήσει την ασθένεια. Η έρευνά μας έχει να κάνει με το πώς τα μόρια συνδέονται μεταξύ τους και πώς αντιδρούν το ένα με το άλλο και σε ορισμένες καταστάσεις στοχεύοντας ένα μόνο μόριο μπορεί να ενισχυθεί ή να ανασταλεί μια αντίδραση».

Για την εργασία αυτή οι ερευνητές στο Manchester έδειξαν ότι τα ίδια μόρια εκφράζονται σε ανθρώπους, καθώς και σε ζωικά μοντέλα. Το επόμενο βήμα θα είναι να δούμε πώς λειτουργεί ο μηχανισμός σε ανθρώπους κατά τη διάρκεια της ασθένειας, για την οποία σχεδιάζουν να στοχεύσουν τη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου.

Πηγή: University of Manchester