Επιλεγμένα

Τι οδηγεί τις γυναίκες να βγάζουν sexy selfies; Νέα μεγάλη έρευνα αποκαλύπτει πολλά και ενδιαφέροντα

Από στις 28 Αυγούστου 2018

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο υψηλού κύρους περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) των ΗΠΑ και σε αυτήν περιγράφεται η έρευνα που πραγματοποίησε ομάδα του UNSW (University of New South Wales) στο Sydney της Αυστραλίας, αναλύοντας δεκάδες χιλιάδες αναρτήσεων στα κοινωνικά δίκτυα σε 113 χώρες. Όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Dr Khandis Blake, από τα Τμήματα Βιολογίας, Γης και Περιβαλλοντικών Επιστημών της Σχολής Επιστήμης του UNSW, η ομάδα της παρακολούθησε αναρτήσεις στις οποίες οι άνθρωποι είχαν βγάλει selfies και μετά σημείωναν με χαρακτηρισμούς sexy, καυτό ή παρόμοια.

«Στη συνέχεια κοιτάζαμε σε ποιο μέρος του κόσμου συνέβαιναν περισσότερο αυτά τα πράγματα. Ο νούμερο ένα τρόπος που οι ψυχολόγοι συνήθως προσεγγίζουν την ενασχόληση των γυναικών με την εμφάνισή τους είναι ότι αυτό συμβαίνει λόγω των πατριαρχικών πιέσεων – όπου οι γυναίκες ζουν σε κοινωνίες που εκτιμούν την εμφάνισή τους περισσότερο από ότι άλλες τους αρετές. Το επιχείρημα είναι συνήθως ότι όταν βλέπεις σεξουαλικοποίηση, βλέπεις αδυναμία», αναφέρει η Dr Blake.

Αυτό που αποκάλυψε η έρευνα δείχνει ότι οι γυναίκες τείνουν να προσδίδουν σεξουαλικά χαρακτηριστικά στους εαυτούς τους σε περιβάλλοντα με μεγαλύτερη οικονομική ανισότητα, μάλλον παρά εκεί όπου ίσως καταπιέζονταν λόγω του φύλου τους. Με τα λόγια της Dr Blake: «Αυτό που βρήκαμε, αντί αυτού [που αναμέναμε], είναι ότι οι γυναίκες είναι περισσότερο πιθανό να επενδύουν χρόνο και προσπάθεια αναρτώντας sexy selfies στο διαδίκτυο σε μέρη όπου η οικονομική ανισότητα αυξάνεται και όχι σε μέρη όπου οι άνδρες κατέχουν περισσότερη κοινωνική ισχύ και είναι διαδεδομένη η ανισότητα μεταξύ των φύλων».

Τα ευρήματα είναι σταθερά σε διαφορετικούς τόπους, ακόμη και μετά αφού ληφθούν υπόψη και ελεγχθούν άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα πρότυπα, όπως το μέγεθος του πληθυσμού, η ανάπτυξη και η πρόσβαση στο διαδίκτυο. Οι ερευνητές λένε ότι η ανισότητα εισοδήματος αυξάνει την ανταγωνιστικότητα και την κατάσταση άγχους μεταξύ των ανθρώπων, σε όλα τα επίπεδα κοινωνικής ιεραρχίας, καθιστώντας τους ευαίσθητους στο που τοποθετούνται στην κοινωνική κλίμακα και κάνοντάς τους να επιθυμούν να είναι καλύτερα από ότι οι άλλοι.

Αυτή ακριβώς η ανισότητα εισοδήματος είναι ένας μεγάλος παράγοντας πρόβλεψης των sexy selfies, υποδηλώνοντας ότι οι sexy selfies είναι ένα δείκτης κοινωνικής ανέλιξης μεταξύ των γυναικών που ακολουθούν οικονομικά κίνητρα στο τοπικό περιβάλλον. «Σωστά ή λάθος, στο σημερινό περιβάλλον, το να δείχνεις sexy μπορεί να δημιουργήσει μεγάλα οφέλη, οικονομικά, κοινωνικά και προσωπικά», αναφέρει η Dr Blake. Οι ερευνητές βρήκαν ακριβώς το ίδιο μοτίβο στα έξοδα στον πραγματικό κόσμο σε άλλες περιοχές βελτίωσης της εμφάνισης. Ερευνώντας σε περισσότερες από 1000 διαφορετικές οικονομικές περιοχές των ΗΠ, για τα έξοδα γυναικών σε σαλόνια ομορφιάς και καταστήματα ρούχων, αυτό που βρήκαν είναι ότι η ανισότητα εισοδήματος είναι επίσης παράγοντας πρόβλεψης για αυτού του είδους τις δαπάνες.

Τα ευρήματα έχουν νόημα από εξελικτικής απόψεως. Όπως συμπεραίνει η Dr Blake: «Με όρους εξέλιξης οι συμπεριφορές αυτές είναι απόλυτα λογικές και ακόμη προσαρμοστικές. Η βασική ιδέα είναι ότι ο τρόπος που οι άνθρωποι ανταγωνίζονται για συντρόφους και τα πράγματα που κάνουν για να βάλουν τους εαυτούς τους στην κορυφή της ιεραρχίας είναι πραγματικά σημαντικά. Εκεί είναι που αυτή η έρευνα κουμπώνει στο – είναι όλα σχετικά με το πώς οι γυναίκες ανταγωνίζονται και γιατί ανταγωνίζονται. Έτσι, όταν μια νέα γυναίκα προσαρμόζει το μπικίνι της προκλητικά με το κινητό της έτοιμο, μη τη θεωρείτε ως ανόητη ή ως θύμα. Θεωρήστε την ως ένα στρατηγικό παίκτη σε ένα περίπλοκο κοινωνικό και εξελικτικό παιχνίδι. Είναι για να μεγιστοποιήσει το μερίδιό της στη ζωή, ακριβώς όπως ο καθένας μας».

Πηγή: University of New South Wales

Περισσότερα στη δημοσίευση: Income inequality not gender inequality positively covaries with female sexualization on social media. PNAS.

Egno Editorial

Το Editorial Team του egno. Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω της φόρμας επικοινωνίας.