- Συνέντευξη: Ο ερευνητής Διονύσης Αντύπας με απλά λόγια μας μαθαίνει το χαλαρόνιο και τη σχέση του με την σκοτεινή ύλη
- ΝΕLIOTA: Το ερευνητικό πρόγραμμα παρακολούθησης εκλάμψεων λόγω προσκρούσεων παραγήινων αστεροειδών και μετεωροειδών στη Σελήνη
- Podcast: Συζήτηση με τον καθηγητή Νικόλαο Στεργιούλα με αφορμή το σημαντικό εύρημα της εργασίας του για τα άστρα νετρονίων
- Podcast: Ο Διονύσης Σιμόπουλος απαντά σε ερωτήματα για το σύμπαν και την έρευνα που σχετίζεται με αυτό
- Άρθρο με αφορμή το Nobel Φυσικής του 2017: Οι βηματισμοί της Επιστήμης και η πορεία προς τον εντοπισμό των βαρυτικών κυμάτων
- Συνέντευξη: Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με τα μάτια ενός νέου ερευνητή όπως ο κ. Μπάμπουλης (Μέρος 3)
- Συνέντευξη: Ο ερευνητής Νανοτεχνολογίας κ. Μπάμπουλης περιγράφει τη δομή των νέων 2D υλικών και τις εφαρμογές τους (Μέρος 2)
- Συνέντευξη: Συζητώντας με τον ερευνητή κ. Παντελή Μπάμπουλη για τα ενδιαφέροντα τεχνητά υλικά, γερμανένιο και πυριτένιο (Μέρος 1)
- podcast: Τι είναι τα Βαρυτικά Κύματα (Συνέντευξη με τον Ερωτόκριτο Κατσαβουνίδη, διευθυντή έρευνας στο ΜΙΤ)
- podcast: Αναζητώντας τα Βαρυτικά Κύματα (Συνέντευξη με τον Χρήστο Τσάγκα, Αναπληρωτή Καθηγητή του ΑΠΘ)
Έρευνα διαπιστώνει πως η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας μετά τα 10 ενισχύει τον εγκέφαλο
Υπάρχει πλήθος ερευνών που έχει δείξει ότι η μάθηση μιας δεύτερης γλώσσας μπορεί να διευρύνει την γνωστική ικανότητα, όμως μια νέα μελέτη υποστηρίζει ότι τα αποτελέσματα διευρύνονται σε εκείνους που άρχισαν την εκμάθηση στη μέση παιδική ηλικία, δηλαδή σε ηλικίες μεταξύ 6 και 11 ετών.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, έδειξε ότι άτομα τα οποία άρχισαν να μαθαίνουν Αγγλικά γύρω στη ηλικία των 10 ετών και διείσδυσαν στη γλώσσα, που σημαίνει ότι την άκουγαν και την χρησιμοποιούσαν στην καθημερινή τους ζωής, έδειξε βελτιώσεις στη δομή της λευκής ουσίας του εγκεφάλου, σε σύγκριση με άτομα τα οποία μεγάλωσαν μιλώντας μόνο Αγγλικά και δεν έμαθαν μια δεύτερη γλώσσα.
Αυτά τα «υψηλότερα επίπεδα της δομικής ακεραιότητας» ήταν σε περιοχές που είναι υπεύθυνες για τη γλωσσική εκμάθηση και τη σημασιολογική επεξεργασία. Τα ευρήματα αντανακλούν παρατηρήσεις από προηγούμενες μελέτες που εντόπισαν αυτές τις βελτιώσεις σε άτομα τα οποία μάθαιναν μια ξένη γλώσσα σε πολύ μικρότερη ηλικία.
Οι ερευνητές μελέτησαν τομογραφίες εγκεφάλων 20 ατόμων όλων γύρω στην ηλικία των 30 , τα οποία έζησαν στην Βρετανία για τουλάχιστον 13 μήνες. Όλοι είχαν αρχίσει να μαθαίνουν Αγγλικά, σαν δεύτερη γλώσσα γύρω στην ηλικία των 10 ετών. Οι αναλύσεις των απεικονίσεων συγκρίθηκαν με αυτές 25 ατόμων ίδιας ηλικίας που μιλούσαν μόνο Αγγλικά.
Ο καθημερινός χειρισμός περισσοτέρων από μιας γλωσσών λειτουργεί ως μια εντατική γνωστική διέγερση που ωφελεί ειδικές δομές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη γλώσσα, διατηρώντας την ακεραιότητά τους και έτσι τις προστατεύει εναντίον μιας επιδείνωσης της κατάστασης σε μεγαλύτερη ηλικία», είπε ο επικεφαλής της μελέτης Χρίστος Πλιάτσικας, της Σχολής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Κεντ.
Καθώς προηγούμενες μελέτες βασίστηκαν σε ανθρώπους που έμαθαν δυο ή περισσότερες γλώσσες αρχίζοντας από την παιδική ηλικία, οι επιστήμονες θεωρούν πως χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να προσεγγίσουμε ακριβώς πότε αυτές οι θετικές αλλαγές του εγκεφάλου να αρχίσουν να ριζώνουν.
Πηγή: medicalxpress
Περισσότερες πληροφορίες: The effects of bilingualism on the white matter structure of the brain, PNAS, www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.1414183112